دانلود پاورپوینت علمی,دانلود مقاله,مبانی نظری

دانلود پاورپوینت علمی,دانلود مقاله,مبانی نظری,پیشینه تحقیق,پرسشنامه,کارورزی,طرح توجیهی

دانلود پاورپوینت علمی,دانلود مقاله,مبانی نظری

دانلود پاورپوینت علمی,دانلود مقاله,مبانی نظری,پیشینه تحقیق,پرسشنامه,کارورزی,طرح توجیهی

تحقیق اشتغال و مدیریت

تحقیق اشتغال و مدیریت

تحقیق-اشتغال-و-مدیریتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 40 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

1
‏اشتغال گره بزرگ مدیریت
‏اشاره
‏به نظر می رسد مسئله اشتغال در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی که از مدیریت و اقتصاد بسیار کارا و قوی تر نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته برخوردارند رخت بربسته و دیگر با چنین معضلی روبرو نیستند. اما چنین نیست و تنها شدت آثار زیانبار دیو بیکاری در دنیای پیشرفته کم رنگ تر شده است. امروز در دنیا میان کشورها رقابتی سنگین درجهت رفع مشکل اشتغال آغاز شده است طوری که نه کشورهای شمال و نه جنوب هیچکدام مدعی رهایی از تنشهای اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی ناشی از بیکاری نیستند. و این فرایندی نیست که بتوان به راحتی آن را نـــادیده گرفت و نگران نبود. آنچه که می تواند جریان نابسامان بیکاری در جوامع را سامان دهد اقتصادی فعال و ماااوثر بر رشد اشتغال در جوامع مختلف به حساب می آید. تا آنجا که در محافل سیاسی و اقتصادی دولتها تبدیل به نوعی نگرانی میان مسئولان اجرایی شده است. این نگرانی برای کشورهایی که با جمعیت جوانتری روبرو هستند بیشتر و محسوس تر است. بویژه کشورهایی که به لحاظ ساختارهای اجتماعی و اقتصادی مسایل خود را بــــــــــه صورت زیربنایی با سرمایــــــه گذاری های لازم
1
‏اشتغال گره بزرگ مدیریت
‏اشاره
‏به نظر می رسد مسئله اشتغال در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی که از مدیریت و اقتصاد بسیار کارا و قوی تر نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته برخوردارند رخت بربسته و دیگر با چنین معضلی روبرو نیستند. اما چنین نیست و تنها شدت آثار زیانبار دیو بیکاری در دنیای پیشرفته کم رنگ تر شده است. امروز در دنیا میان کشورها رقابتی سنگین درجهت رفع مشکل اشتغال آغاز شده است طوری که نه کشورهای شمال و نه جنوب هیچکدام مدعی رهایی از تنشهای اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی ناشی از بیکاری نیستند. و این فرایندی نیست که بتوان به راحتی آن را نـــادیده گرفت و نگران نبود. آنچه که می تواند جریان نابسامان بیکاری در جوامع را سامان دهد اقتصادی فعال و ماااوثر بر رشد اشتغال در جوامع مختلف به حساب می آید. تا آنجا که در محافل سیاسی و اقتصادی دولتها تبدیل به نوعی نگرانی میان مسئولان اجرایی شده است. این نگرانی برای کشورهایی که با جمعیت جوانتری روبرو هستند بیشتر و محسوس تر است. بویژه کشورهایی که به لحاظ ساختارهای اجتماعی و اقتصادی مسایل خود را بــــــــــه صورت زیربنایی با سرمایــــــه گذاری های لازم
1
‏اشتغال گره بزرگ مدیریت
‏اشاره
‏به نظر می رسد مسئله اشتغال در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی که از مدیریت و اقتصاد بسیار کارا و قوی تر نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته برخوردارند رخت بربسته و دیگر با چنین معضلی روبرو نیستند. اما چنین نیست و تنها شدت آثار زیانبار دیو بیکاری در دنیای پیشرفته کم رنگ تر شده است. امروز در دنیا میان کشورها رقابتی سنگین درجهت رفع مشکل اشتغال آغاز شده است طوری که نه کشورهای شمال و نه جنوب هیچکدام مدعی رهایی از تنشهای اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی ناشی از بیکاری نیستند. و این فرایندی نیست که بتوان به راحتی آن را نـــادیده گرفت و نگران نبود. آنچه که می تواند جریان نابسامان بیکاری در جوامع را سامان دهد اقتصادی فعال و ماااوثر بر رشد اشتغال در جوامع مختلف به حساب می آید. تا آنجا که در محافل سیاسی و اقتصادی دولتها تبدیل به نوعی نگرانی میان مسئولان اجرایی شده است. این نگرانی برای کشورهایی که با جمعیت جوانتری روبرو هستند بیشتر و محسوس تر است. بویژه کشورهایی که به لحاظ ساختارهای اجتماعی و اقتصادی مسایل خود را بــــــــــه صورت زیربنایی با سرمایــــــه گذاری های لازم
1
‏اشتغال گره بزرگ مدیریت
‏اشاره
‏به نظر می رسد مسئله اشتغال در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی که از مدیریت و اقتصاد بسیار کارا و قوی تر نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته برخوردارند رخت بربسته و دیگر با چنین معضلی روبرو نیستند. اما چنین نیست و تنها شدت آثار زیانبار دیو بیکاری در دنیای پیشرفته کم رنگ تر شده است. امروز در دنیا میان کشورها رقابتی سنگین درجهت رفع مشکل اشتغال آغاز شده است طوری که نه کشورهای شمال و نه جنوب هیچکدام مدعی رهایی از تنشهای اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی ناشی از بیکاری نیستند. و این فرایندی نیست که بتوان به راحتی آن را نـــادیده گرفت و نگران نبود. آنچه که می تواند جریان نابسامان بیکاری در جوامع را سامان دهد اقتصادی فعال و ماااوثر بر رشد اشتغال در جوامع مختلف به حساب می آید. تا آنجا که در محافل سیاسی و اقتصادی دولتها تبدیل به نوعی نگرانی میان مسئولان اجرایی شده است. این نگرانی برای کشورهایی که با جمعیت جوانتری روبرو هستند بیشتر و محسوس تر است. بویژه کشورهایی که به لحاظ ساختارهای اجتماعی و اقتصادی مسایل خود را بــــــــــه صورت زیربنایی با سرمایــــــه گذاری های لازم

 

دانلود فایل

تحقیق افزایش بهره‌وری شخصی و مدیریت استرس 44 ص

تحقیق افزایش بهره‌وری شخصی و مدیریت استرس 44 ص

تحقیق-افزایش-بهره‌وری-شخصی-و-مدیریت-استرس-44-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 45 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏افزایش بهره‏‌‏وری شخصی و مدیریت استرس
‏جنیفر جانسن حالا یک استراتژیت برای شرکت جانسن در سانتاکلوز کالیفرنیاست. جانس می‏‌‏گوید من حدود 15 سال یک مبارز شرکت بودم. وقتی برای اولین بار دانشگاه را ترک کردم، بلافاصله در اولین شغلم در ناول وافتح در پروو اتاه به مدت 80 ساعت شروع به کار کردم. او بعنوان یک ویراستار 22 ساله یک خبرنامه خانگی شرکت را به یک مجله مشتری پسند بین المللی تبدیل کرد که ناول در سه سال اخیر به شرکت مک گروهیل 10 میلیون دلار فروخته بود. جانسن شبهایی را به یاد می‏‌‏آورد که تا ساعت 2 بعد از نصف شب در اداره می‏‌‏ماند و صبح روز بعد ساعت 8 در سرکارش حاضر می‏‌‏شد. او می‏‌‏گوید من فکر می‏‌‏کنم این تلاش‏‌‏ها یعنی اینکه من دین خود را به زندگیم ادا کردم و این نتیجه آن باعث پیشرفت آهنگ حرکت من در زندگیم شد. بعد از اینکه او یک شغل دیگر در موسسه دیگری گرفت ازدواج کرد و صاحب فرزندانی شد، اما اوضاع داشت دگرگون می‏‌‏شد. او 19 ماه پیش را وقتی که زندگی و کارش باهم تداخل پیدا کردند را خوب به یاد می‏‌‏آورد. همسرش، اسکات که یکی از روسای سه شرکت بازاریابی بین المللی بود و در حال سفر برگشت از ژاپن بود. برنامه این بود که من بچه‏‌‏ها در فرودگاه به او بسپارم و من سپس بلیط هواپیما برای سواحل شرق بگیرم و بروم. هواپیما همسرم 20 دقیقه تاخیر داشت. به محض اینکه او رسید بچه‏‌‏ها را‏‌‏به او‏‌‏سپردم و‏‌‏به سرعت هواپیمای خود را گرفتم و چمدان
‏3
‏‌‏هایم را به سرعت به دنبالم می‏‌‏کشاندم. در پرواز در حالیکه بشدت خسته بود، جانسن خودش فهمید که نامه استعفا بنویسد. او می‏‌‏گوید: در حالیکه این نامه را می‏‌‏نویسم خنده تلخی می‏‌‏کند زیرا روشن است که چه قدر من مورد نیاز شما هستم. جانسن سپس از شرکت خودش شروع می‏‌‏کند یک سازمان بازاریابی واقعی که یک 17 نفر پیمانکار دارد که بیشتر خانم سراسر شور هستند. بیشتر آنها در موقعیت بسیار سخت بودند که بین زندگی‏‌‏شان بطوریکه جانسن است تعادل برقرار کنند. جانسن می‏‌‏گوید من زنان بسیاری را دیدم که مجبور بودند بین کارشان و مراقبت از خانواده یکی را انتخاب کنند زیرا شرکت آنها قابل انعطاف و تغییر نبود. من دنیایی را می‏‌‏بینم که کارمندان بعد از اینکه خودشان را با کارشان تطبیق دادند مجبورند که دوباره زندگی خود را با کار خود تنظیم کنند و کار آنها همه چیز آنها را تعیین می‏‌‏کند. مبارز قبلی شرکت فقط توضیح می‏‌‏دهد، کسی که کارش را در شرکت شروع کرده بود، ارتباط بین عادتهای کاری و استرس را نشان می‏‌‏دهد. وقتی کارش طاقت فرسا می‏‌‏شود، سطح استرس او به حدی بالا می‏‌‏رود که به مرز سوختن و انفجار می‏‌‏رسد. تنها با دادن مرحله بنیادی از عوض کردن شغل‏‌‏ها او می‏‌‏تواند از موقعیت استرس زا نجات پیدا کند. زنان دیگری نیز با این مشکل که کارشان طاقت فرسا مواجه‏‌‏اند مگر اینکه عادتهای کاری خوب و درست و مدیریت زمان را برای اینکه کار را در زمان کمتری انجام دهند، توسعه و بهبود بخشند. در این بخش ما روشهایی را برای هم بهبود بهره
‏3
‏‌‏وری و هم بهبود مدیریت استرس توضیح می‏‌‏دهیم زیرا این دو به تغذیه و سلامت مربوط می‏‌‏شدند.
‏اگر شما خوب سازماندهی کنید، شما از بسیاری از استرس‏‌‏ها و منفی که ریشه‏‌‏ها در آن از احساساتی که شما از کارتان و از کنترل خارج شدن زندگیتان است اجتناب می‏‌‏کنید. اگر سطح استرس شما در سطح خوبی باشد می‏‌‏توانند بهتر روی کارتان تمرکز کنید و خلاق و بارور شوید. تاکید بخش آخر این کتاب مدیریت خودتان است نه مدیریت دیگران یا مدیریت شغل دیگران اگر شما کارتان را تحت کنترل و مدیریت استرس درنیاورید، بعید به نظر می‏‌‏رسد که بتوانید مدیر موثر و رهبری کارآمد شوید.
‏- بهبود عادتهای کاری و مدیریت زمان
‏بهره‏‌‏وری شخصی بالا‏‌‏منجر به‏‌‏نتایج مثبت مثل درآمد بالا، مسئولیت بیشتر و تشخیص می‏‌‏شود. علاوه بر این، در عصر خطی و کوچک کردن کاربرد اساس تحکیم شرکت، تقاضا برای بهره‏‌‏وری بیشتر بین کارکنان مدیر بالاتر نمی‏‌‏رود. بالا بردن بهره‏‌‏وری مثل طراحان روزانه در حال فروش در یک میزان ثبت شده است. بهره‏‌‏وری شغلی بالا مهم است زیرا به شما این اجازه را می‏‌‏دهد که وقت بیشتری برای زندگی شخصی‏‌‏تان داشته باشید. بعلاوه بهره‏‌‏وری بالا به کاهش استرس ایجاد شده وقتی که فشار کاری از کنترل خارج می‏‌‏شود کمک می‏‌‏کند. در‏‌‏اینجا ما‏‌‏بهبود بهره‏‌‏وری بوسیله‏‌‏بهبود عادتهای کاری و مدیریت زمان را توضیح می‏‌‏دهیم. در بخش آینده بهبود بهره‏‌‏وری از منظر کاهش طفره رفتن از کار برداشت می‏‌‏شود.
‏4
‏توسعه یک ماموریت یا رسالت، اهداف و یک حسن اخلاقی قوی کاری برای شروع کار یعنی سازماندهی بهتر و بهره‏‌‏وری شخصی لازم است که شخص موردنظر یک هدف و ارزشهایی را داشته باشد. فرض کنید که شخصی می‏‌‏گوید: ماموریت من در زندگی رئیس یک اداره مهم شدن، همسر و والدین مفید بودن است. این ماموریت به عنوان یک قطب‏‌‏نما فعالیتهای شخص را جهت می‏‌‏دهد که به سمت توسعه شهرت که منجر به پیشرفت در ریاست او می‏‌‏شود کمک می‏‌‏کند. اهداف خیلی مشخص‏‌‏تر و مهم‏‌‏تر از ماموریت‏‌‏ها هستند و ماموریت‏‌‏ها را حمایت می‏‌‏کنند اما تاثیر آنها یکی است برای مثال شخصی که به سوالها جواب می‏‌‏دهد باید هدف برای خود تعیین کند که وقتی 75 سوال از مشتری‏‌‏های مختلف مطرح می‏‌‏شود و این سوالها در اینترنت جمع شده بتواند در پایان روز جواب بدهد. انجام این حجم کار در امروز گام دیگری است به سمت پیشرفت و ترقی در سرپرست شدن. اخلاق شغلی نیز ارتباط نزدیکی با بوجود آوردن اهداف دارد. یک شرکت به شان و ارزش اعتقاد دارد. پرورش دادن یک حسن اخلاقی قوی کاری حتی بیشتر از اهداف می‏‌‏توان بهره‏‌‏وری بوجود آورد. این کار منجر به عادتهای کاری خوب می‏‌‏شود اما مستلزم ایجاد تعهد در کیفیت بالا نمی‏‌‏شود. یک شخصی با اخلاق شغلی قوی به کیفیت فکر می‏‌‏کند و باعث بالا رفتن انگیزه می‏‌‏شود و از فعالیتهایی که باعث هدر رفتن وقت می‏‌‏شود می‏‌‏کاهد.

 

دانلود فایل

تحقیق انجمن علمی مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی ایران و جهان 83 ص

تحقیق انجمن علمی مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی ایران و جهان 83 ص

تحقیق-انجمن-علمی-مدیریت-اطلاعات-بهداشتی-و-درمانی-ایران-و-جهان-83-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 82 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏انجمن علمی مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی ایران و جهان
‏در دنیای پیشرفته امروز که عصر ارتباطات و اطلاعات نام گرفته است. اطلاع رسانی از جایگاه رفیع و ارزشمندی برخودار است و با توجه به این مهم که اطلاع رسانی می بایست دقیق، صحیح و مطابق با آخرین پیشرفتهای فن آوری و با تکیه بر ابزار و امکانات ارتباطی مدرن و به روز و با سهولت هرچه تمام تر انجام پذیرد و نیز دسترسی به آنها در هر زمان و مکان به سادگی امکان پذیر باشد، لذا وجود مجامعی قوی که توانایی ایجاد بستر اطلاع رسانی صحیح، بهینه، به روز و همگام با پیشرفتهای فن آوری در سطح جهان را فراهم آورد امری بدیهی و ضروری به نظر می رسد.
‏از جمله علومی که می تواند نقش ارزنده و بسزایی در امر اطلاع رسانی پزشکی ایفا نماید، علم مدارک پزشکی است و متخصصان این رشته در کشورهای مختلف جهان جهت نیل به اهداف مذکور با تشکیل انجمنهای علمی و حرفه ای مربوطه به این مهم مبادرت می ورزند. در این بخش ضمن معرفی اجمالی مهمترین انجمن های مدارک پزشکی جهان و ایران به بررسی فعالیتهای فدراسیون بین المللی سازمانهای مدارک پزشکی (IFHRO‏ ) می پردازیم.
‏تاریخچه انجمن های علمی مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمان جهان
‏اولین انجمن رسمی مدارک پزشکی در سال 1928 در آمریکا سازمان یافت. با وجودی که بسیاری از مسئولان و متصدیان مدارک پزشکی در کانادا در این انجمن عضویت داشتند، معذالک بمنظور استفاده بیشتر از یک سازمان با اهداف ملی در سال 1942 انجمن متصدیان و کتابداران مدارک پزشکی را در کانادا بنیاد نهادند.
‏پرسنل مدارک پزشکی انگلستان نیز درصدد تشکیل و ایجاد سازمانی مشابه بودند، لیکن این امر مهم در اثر جنگ جهانی دوم به تعویق افتاد و در سال 1948 انجمن متصدیان مدارک پزشکی بریتانیای کبیر جمعیت واحدی را ایجاد کردند.
‏به زودی در سال 1949 انجمن بیمارستانهای استرالیا با آگاهی به ارزش کادر کارآزموده مدارک پزشکی، مبادرت به تشکیل سازمان جدیدی نمود و این عمل باعث تشکیل دو سازمان، یکی انجمن متصدیان اسناد و مدارک پزشکی ولز و دیگری انجمن کتابداران اسناد و مدارک پزشکی ویکتوریا شد.
‏در سال 1952 فدراسیون کتابداران مدارک پزشکی تشکیل شد. از آنجا که مسئولیتهای متصدیان مدارک پزشکی استرالیا بسیار شبیه مسئولیتهای همکارانش در کانادا و آمریکا بود، وجود این جریان در استرالیا موجبات علاقه بیشتر در امور تحقیقی مدارک پزشکی را فراهم کرد و این امر باعث پیشرفت قابل توجهی در کیفیت مراقبتهای پزشکی شد.
‏به زودی کانالهای ارتباطی بین اعضای سازمان یافته برقرار گردید و همچنین برقراری روابط و متصدیان مدارک پزشکی در کشورهایی که هنوز دارای سیستم منسجم و متشکل نبودند، آغاز شد. عقیده عمومی بر این اصل استوار بود که تشریک مساعی بین کارکنان مدارک پزشکی در سطح جهان موجب پیشرفتهای سریع در ایجاد استانداردهای بین المللی در مسائلی مانند جمع آوری اطلاعات و تدوین آمارها برای بررسی و مطالعه و مقیاس های بین المللی، همچنین طبقه بندی بین المللی و اعمال جراحی بیماریها در سطح جهان را فراهم خواهد آورد.
‏انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی آمریکا (AHMA‏)
‏در آمریکا تاریخچه مدارک پزشکی را می توان از بیمارستانها شروع نمود. یکی از اولین مراکزی که در تکمیل مدارک پزشکی نقش داشت ‏«‏بیمارستان پنسیلوانیا‏»‏ است (‏1752 م‏)، که شخصی به نام ‏«‏بنجامین فرانکلین‏»‏ پرونده ها را به خط خود می نوشت. آمار به جا مانده از این بیمارستان در سالهای (1773 ‏–‏ 1752) نشان می دهد هر سال تقریباً 400 نفر در این بیمارستان پذیرش می شدند و میزان مرگ و میر 10% پذیرشها بود. اطلاعات ثبت شده از پرونده آنها شامل : نام بیمار، اختلالات، تاریخ پذیرش، تاریخ ترخیص و شرایط بیمار در زمان ترخیص بود. این بیمارستان همچنین دفتر ثبتی داشت که راهنمایی برای یافتن پرونده بیمار بود.
در سال 1803 این پرونده ها کاملتر شد و 70 سال طول کشید تا سال 1873 از پزشکان خواسته شد پرونده ها را به طور سیستماتیک و منظم بنویسند. در همین سال بود که ایندکس بیماران به صورت رسمی به وجود آمد.
‏در سال 1889 این بیمارستان 2 نفر را استخدام کرد که جداول آماری را تنظیم می کردند و تمام اموری را که طی سال با آن مواجه می شوند طبقه بندی می نمودند. در این جداول حتی ‏«‏علت ترخیص‏»‏ نیز ثبت می شد. بیمارستان نیویورک نیز در سال 1771 شروع به کار کرد دفتر ثبت خود را در سال 1793 به کار گرفت. جالب این که ثبت اطلاعات در این دفتر آنقدر کامل بود که آنها توانستند سیستم را کامپیوتری کنند. در این بیمارستان در سال 1866 برنامه ای جهت تهیه دقیق ایندکس بیماریها طراحی شد و در سال 1877 ایندکس بیماران را به وجود آورد که شبیه ایندکسهای الفبایی بیماران و بر اساس ‏«‏نام بیمارستان‏»‏ بود.
از دیگر مسائل مهم بیمارستان ‏«‏نیویورک‏»‏ این بود که از سال 1879 برای اولین بار ثبت تاریخچه فامیلی رایج شد و از سال 1886 نوشتن تاریخچه و نتایج معاینه جزء فعالیتهای معمول و روتین در آمد و از سال 1932 سیستم شماره گذاری واحد (Unit‏ ) نیز مورد استفاده قرار گرفت.
‏بیمارستان دیگری که اهمیت تاریخی دارد بیمارستان چاریتی است که در ‏«‏نیواورلند‏»‏ در سال 1736 تأسیس شد و ویژگی خاص آن این است که بین سالهای 1937 ‏–‏ 1900 پرونده ها را بر اساس سیستم بلوبو (Belleuue‏) کد گذاری کردند یعنی پرونده ها را هم بر اساس ‏«‏تشخیص‏»‏ مشخص می کردند و هم بر اساس ‏«‏شماره‏»‏ هر موضوع مشخص می شد. بدین ترتیب که ابتدا بر اساس

 

دانلود فایل

تحقیق انجمن علمی مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی ایران و جهان 83 ص

تحقیق انجمن علمی مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی ایران و جهان 83 ص

تحقیق-انجمن-علمی-مدیریت-اطلاعات-بهداشتی-و-درمانی-ایران-و-جهان-83-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 82 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏انجمن علمی مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی ایران و جهان
‏در دنیای پیشرفته امروز که عصر ارتباطات و اطلاعات نام گرفته است. اطلاع رسانی از جایگاه رفیع و ارزشمندی برخودار است و با توجه به این مهم که اطلاع رسانی می بایست دقیق، صحیح و مطابق با آخرین پیشرفتهای فن آوری و با تکیه بر ابزار و امکانات ارتباطی مدرن و به روز و با سهولت هرچه تمام تر انجام پذیرد و نیز دسترسی به آنها در هر زمان و مکان به سادگی امکان پذیر باشد، لذا وجود مجامعی قوی که توانایی ایجاد بستر اطلاع رسانی صحیح، بهینه، به روز و همگام با پیشرفتهای فن آوری در سطح جهان را فراهم آورد امری بدیهی و ضروری به نظر می رسد.
‏از جمله علومی که می تواند نقش ارزنده و بسزایی در امر اطلاع رسانی پزشکی ایفا نماید، علم مدارک پزشکی است و متخصصان این رشته در کشورهای مختلف جهان جهت نیل به اهداف مذکور با تشکیل انجمنهای علمی و حرفه ای مربوطه به این مهم مبادرت می ورزند. در این بخش ضمن معرفی اجمالی مهمترین انجمن های مدارک پزشکی جهان و ایران به بررسی فعالیتهای فدراسیون بین المللی سازمانهای مدارک پزشکی (IFHRO‏ ) می پردازیم.
‏تاریخچه انجمن های علمی مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمان جهان
‏اولین انجمن رسمی مدارک پزشکی در سال 1928 در آمریکا سازمان یافت. با وجودی که بسیاری از مسئولان و متصدیان مدارک پزشکی در کانادا در این انجمن عضویت داشتند، معذالک بمنظور استفاده بیشتر از یک سازمان با اهداف ملی در سال 1942 انجمن متصدیان و کتابداران مدارک پزشکی را در کانادا بنیاد نهادند.
‏پرسنل مدارک پزشکی انگلستان نیز درصدد تشکیل و ایجاد سازمانی مشابه بودند، لیکن این امر مهم در اثر جنگ جهانی دوم به تعویق افتاد و در سال 1948 انجمن متصدیان مدارک پزشکی بریتانیای کبیر جمعیت واحدی را ایجاد کردند.
‏به زودی در سال 1949 انجمن بیمارستانهای استرالیا با آگاهی به ارزش کادر کارآزموده مدارک پزشکی، مبادرت به تشکیل سازمان جدیدی نمود و این عمل باعث تشکیل دو سازمان، یکی انجمن متصدیان اسناد و مدارک پزشکی ولز و دیگری انجمن کتابداران اسناد و مدارک پزشکی ویکتوریا شد.
‏در سال 1952 فدراسیون کتابداران مدارک پزشکی تشکیل شد. از آنجا که مسئولیتهای متصدیان مدارک پزشکی استرالیا بسیار شبیه مسئولیتهای همکارانش در کانادا و آمریکا بود، وجود این جریان در استرالیا موجبات علاقه بیشتر در امور تحقیقی مدارک پزشکی را فراهم کرد و این امر باعث پیشرفت قابل توجهی در کیفیت مراقبتهای پزشکی شد.
‏به زودی کانالهای ارتباطی بین اعضای سازمان یافته برقرار گردید و همچنین برقراری روابط و متصدیان مدارک پزشکی در کشورهایی که هنوز دارای سیستم منسجم و متشکل نبودند، آغاز شد. عقیده عمومی بر این اصل استوار بود که تشریک مساعی بین کارکنان مدارک پزشکی در سطح جهان موجب پیشرفتهای سریع در ایجاد استانداردهای بین المللی در مسائلی مانند جمع آوری اطلاعات و تدوین آمارها برای بررسی و مطالعه و مقیاس های بین المللی، همچنین طبقه بندی بین المللی و اعمال جراحی بیماریها در سطح جهان را فراهم خواهد آورد.
‏انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی آمریکا (AHMA‏)
‏در آمریکا تاریخچه مدارک پزشکی را می توان از بیمارستانها شروع نمود. یکی از اولین مراکزی که در تکمیل مدارک پزشکی نقش داشت ‏«‏بیمارستان پنسیلوانیا‏»‏ است (‏1752 م‏)، که شخصی به نام ‏«‏بنجامین فرانکلین‏»‏ پرونده ها را به خط خود می نوشت. آمار به جا مانده از این بیمارستان در سالهای (1773 ‏–‏ 1752) نشان می دهد هر سال تقریباً 400 نفر در این بیمارستان پذیرش می شدند و میزان مرگ و میر 10% پذیرشها بود. اطلاعات ثبت شده از پرونده آنها شامل : نام بیمار، اختلالات، تاریخ پذیرش، تاریخ ترخیص و شرایط بیمار در زمان ترخیص بود. این بیمارستان همچنین دفتر ثبتی داشت که راهنمایی برای یافتن پرونده بیمار بود.
در سال 1803 این پرونده ها کاملتر شد و 70 سال طول کشید تا سال 1873 از پزشکان خواسته شد پرونده ها را به طور سیستماتیک و منظم بنویسند. در همین سال بود که ایندکس بیماران به صورت رسمی به وجود آمد.
‏در سال 1889 این بیمارستان 2 نفر را استخدام کرد که جداول آماری را تنظیم می کردند و تمام اموری را که طی سال با آن مواجه می شوند طبقه بندی می نمودند. در این جداول حتی ‏«‏علت ترخیص‏»‏ نیز ثبت می شد. بیمارستان نیویورک نیز در سال 1771 شروع به کار کرد دفتر ثبت خود را در سال 1793 به کار گرفت. جالب این که ثبت اطلاعات در این دفتر آنقدر کامل بود که آنها توانستند سیستم را کامپیوتری کنند. در این بیمارستان در سال 1866 برنامه ای جهت تهیه دقیق ایندکس بیماریها طراحی شد و در سال 1877 ایندکس بیماران را به وجود آورد که شبیه ایندکسهای الفبایی بیماران و بر اساس ‏«‏نام بیمارستان‏»‏ بود.
از دیگر مسائل مهم بیمارستان ‏«‏نیویورک‏»‏ این بود که از سال 1879 برای اولین بار ثبت تاریخچه فامیلی رایج شد و از سال 1886 نوشتن تاریخچه و نتایج معاینه جزء فعالیتهای معمول و روتین در آمد و از سال 1932 سیستم شماره گذاری واحد (Unit‏ ) نیز مورد استفاده قرار گرفت.
‏بیمارستان دیگری که اهمیت تاریخی دارد بیمارستان چاریتی است که در ‏«‏نیواورلند‏»‏ در سال 1736 تأسیس شد و ویژگی خاص آن این است که بین سالهای 1937 ‏–‏ 1900 پرونده ها را بر اساس سیستم بلوبو (Belleuue‏) کد گذاری کردند یعنی پرونده ها را هم بر اساس ‏«‏تشخیص‏»‏ مشخص می کردند و هم بر اساس ‏«‏شماره‏»‏ هر موضوع مشخص می شد. بدین ترتیب که ابتدا بر اساس

 

دانلود فایل